Torrtrummor för att minska viltolyckor
Teknik, användning och resultat
Viltolyckor – alltså trafikolyckor där vilda djur blir påkörda – är ett omfattande problem på våra vägar. Varje år rapporteras tiotusentals sådana incidenter i Sverige, med risk för både djurens liv och människors trafiksäkerhet. För att skydda djurlivet och öka säkerheten har man börjat använda olika typer av faunapassager – särskilda korsningar för djur. En sådan lösning är torrtrummor, vilket är torrlagda trummor (vägrör) under vägen som gör att djur kan korsa vägen utan att behöva gå upp på vägbanan. Denna rapport går igenom vad torrtrummor är rent tekniskt, hur de används i praktiken i Sverige och internationellt, samt vilken effekt de har på att minska dödligheten bland djur i trafiken baserat på tillgänglig forskning.[10]
Viltolyckor i Sverige (2024)
70 270
Rapporterade kollisioner med vilt – högsta siffran någonsin
Effekt av faunapassager
↓80–96 %
Minskning av viltkollisioner med passager + stängsel (Banff, Kanada)[6]
Vad är en torrtrumma och hur fungerar den?
En torrtrumma är i grunden en vägtrumma (ett rör under en väg eller järnväg) som hålls torr invändigt för att djur ska kunna ta sig igenom till andra sidan utan att bli blöta eller behöva gå över vägen. Torrtrummor anläggs vanligen intill vattendrag där en väg passerar över – man bygger då en extra trumma bredvid den vanliga vattenförande trumman eller bron, placerad i linje med vattendraget. Till skillnad från vanliga vägtrummor (som leder vatten) är syftet med en torrtrumma att erbjuda en torrlagd passage under vägen för landlevande djur. För att trumman ska vara attraktiv och funktionell för djuren bör den hålla sig torr även vid normal eller något förhöjd vattennivå (så att den inte översvämmas). Enligt Trafikverkets riktlinjer brukar diametern på torrtrummor vara i storleksordningen 0,5–0,75 meter (helst minst 60 cm). Materialet är ofta metall eller betong – plast bör undvikas, då plasttrummor lätt kan skadas av underhållsmaskiner som slåtteraggregat.[11]
Funktion: Torrtrumman ger djuren en säker väg under vägen. För att maximera nyttan kombineras den ofta med strandpassager och andra åtgärder vid vägtrummor. Trafikverket rekommenderar till exempel att om utrymme finns under en bro (vid ett vattendrag) så är en strandpassage – dvs. en torr bankett vid sidan av vattnet under bron – den bästa lösningen för att djur ska kunna passera. I de fall en strandremsa inte kan anläggas är torrtrummor nästa alternativ. Man kan även komplettera med små hyllor eller bryggor inne i befintliga vattentrummor, men dessa ses som nödlösningar eftersom de inte fungerar lika bra för djuren.[12], [11]
I praktiken leds djuren ofta mot trummans öppning med hjälp av faunastängsel (viltstängsel) som löper längs vägen. Stängslet hindrar djuren från att ta sig upp på vägbanan och styr dem istället till passageöppningen. För arter som utter och andra revirhävdande djur lägger man ibland också ut ”markeringsstenar” i och vid trumman – dessa doftplatser lockar djuren att gå in i trumman för att markera sitt revir där, istället för uppe på vägen. På så vis ökar chansen att djuren väljer den säkra undervägs-passagen.[11], [13]
Nyckelfakta om torrtrummor
- • Torrlagt viltunderfart: Vägtrumma som hålls torr för att djur ska kunna korsa under vägen.
- • Placering: Bredvid broar/vattentrummor, i linje med vattendrag, nära naturliga djurstigar.
- • Dimension: ~0,5–0,75 m diameter, helst ≥60 cm (tillräckligt stor för t.ex. räv, grävling, utter).
- • Alltid torr: Utformad så att vattennivån normalt inte når upp; ska vara torr vid medelhögvatten.
- • Kombineras med stängsel: Viltstängsel leder djuren till trumman och hindrar dem från att springa över vägen.
Användning i Sverige – från utterpassager till viltbroar
I Sverige började man på allvar anlägga faunapassager i samband med att vissa arter, särskilt uttern, minskade kraftigt. Redan på 1990-talet och 2000-talet identifierades trafiken som ett stort hot mot utterstammen. Trafikverket och länsstyrelserna började därför bygga anpassade passager för utter i anslutning till många broar och vägtrummor. Enligt Naturvårdsverkets åtgärdsprogram för utter skulle effekten av dessa åtgärder utvärderas med avseende på hur väl de fungerar och vad de kostar. I praktiken testades flera varianter: konstgjorda stränder under broar, torrtrummor intill vattendrag, samt hyllor inne i existerande trummor. Resultat från spårstudier tyder på att uttrar faktiskt använder alla dessa passagetyper – dock i olika utsträckning. Utvärderingar i Stockholms och Uppsala län (2000-tal) visade t.ex. att konstgjorda strandbankar under broar användes mest frekvent av uttrarna och dessutom var billigast att anlägga, vilket gjorde dem mest kostnadseffektiva. Torrtrummor fungerade också relativt bra – uttrarna nyttjade dem i många fall – men torrtrummorna är dyrare att bygga än strandpassager. Hyllor inne i trummor användes minst av uttrarna och rekommenderas bara när inga bättre alternativ finns. Dessa åtgärder har inte bara gynnat uttrar utan även många andra arter, t.ex. grävling, räv, mård och mindre djur, som också tar sig igenom under vägen istället för över den.[13], [11]
Visste du?
Enligt Trafikverkets nuvarande riktlinjer ska man alltid se till att det finns en säker passage för medelstora däggdjur under en ny bro över ett vattendrag, om trafiken på vägen överstiger ca 400 fordon per dygn (1000 fordon/dygn vid ombyggnation) och hastigheten är över 60 km/h. Detta innebär att torrtrummor eller strandpassager numera byggs in som standard vid många vägbyggen för att förbättra ekologisk kontinuitet.[11]
Under 2010-talet har intresset för faunapassager ökat ytterligare i Sverige, i takt med att viltolyckorna totalt sett fortsatt öka nationellt. För större djur som hjortdjur (älg, rådjur, kronhjort) kompletteras trummor och små passager ofta med större viltbroar (ekodukter). Ett exempel är E6 genom Halland och Skåne, där flera ekodukter byggts för att ge älg och hjortar en säker överfart. Även mindre landsvägar får åtgärder: Trafikverket genomför just nu (2024–2025) ett stort projekt på väg 19/23 i Skåne, en sträcka som varit hårt drabbad av viltolyckor. Där sätts långa viltstängsel upp längs vägarna kombinerat med flera planskilda passager för djur i form av torrtrummor, faunabroar och faunaportar (en faunaport är en större trumma/port under vägen). Syftet är att fånga upp både småvilt och större vilt och leda dem under eller över vägen istället för ut på körbanan, och på så sätt minska antalet viltolyckor och öka trafiksäkerheten på dessa sträckor.[10], [14]
Ett annat svenskt exempel är ekodukten på E65 vid Svedala (Skåne), som stod klar för några år sedan. Innan bron byggdes var vägsträckan olycksdrabbad med mycket vilt på vägen. Genom den gröna bron över motorvägen har nu hjortar, vildsvin och andra djur en naturlig passage. Projekt som detta fungerar också som referens: erfarenheterna från Svedala används när man bygger nya passager på väg 19 och 23 i nordöstra Skåne. Totalt sett har hundratals faunapassager (av varierande storlek, från små grodtunnlar till stora viltbroar) anlagts runtom i Sverige, och kunskapen om deras utformning och funktion ökar kontinuerligt.[14]
Internationella exempel och erfarenheter
Idén att bygga särskilda passager för djur är inte unik för Sverige – den har utvecklats under flera årtionden världen över. Redan på 1950-talet utvecklades konceptet i Frankrike, som ett svar på ökande trafik och behovet av att låta vilt korsa nya motorvägar. Nederländerna var ett av pionjärländerna i praktisk skala: från 1980-talet och framåt byggde man över 600 stycken faunapassager i form av allt från små tunnlar för grävlingar till stora gröna broar över motorvägar. Nederländernas omfattande program syftade bland annat till att rädda deras grävlingstam, som led av många trafikdödade individer. Liknande satsningar har gjorts i Tyskland, där man tidigt fokuserade på grod- och paddtunnlar längs vägar (med frivilliga som tidigare samlade grodor i hinkar för hand!).[6]
Ett av de mest omtalade moderna exemplen finns i Banff nationalpark i Kanada. Där korsar den trafikerade Trans Canada Highway viktiga vildmarksområden. Från 1996 och två decennier framåt anlades ett helt nätverk av viltpassager: 44 stycken (varav 6 stora naturlika broar över vägen och 38 underfarter i form av tunnlar) tillsammans med milslånga viltstängsel. Detta kan ses som ett fullskalelabb för att testa effekten – och resultatet har varit mycket framgångsrikt. På de vägsträckor i Banff som har stängsel och faunapassager har antalet viltolyckor sjunkit med över 80 %, och för hjortdjur som älg och kronhjort har kollisionerna minskat med så mycket som 96 %. Det betyder att bara en bråkdel av de tidigare olyckorna inträffar nu, vilket räddar både djurliv och förbättrar säkerheten för bilisterna. Banff-projektet har blivit en förebild internationellt, och liknande lösningar byggs numera i bland annat USA (t.ex. i Florida och Kalifornien), Australien och flera europeiska länder.[6]
Det är inte bara stora däggdjur som har nytta av dessa åtgärder. Mindre djur, som grodor och salamandrar, har också fått egna tunnelpassager på många håll. Ny forskning från Sverige (utförd av SLU och forskare vid Umeå universitet) visar att små grodtunnlar med styrande stängsel kan minska antalet överkörda groddjur med 85–100 % på utsatta vägsträckor. Studien gjordes vid tre platser i Stockholmsområdet där man byggt permanenta amfibietunnlar under vägen. Genom att räkna grodor före och efter installationen, samt jämföra med intilliggande vägpartier utan tunnlar, kunde forskarna kvantifiera effekten. Resultatet var tydligt: de flesta grodor leds nu genom tunnlarna istället för upp på vägen, vilket i princip eliminerade massdöden under vårens vandring. Likaså finns dokumentation från andra länder som Schweiz och Tyskland där paddtunnlar räddat tusentals smådjur varje år.[15]
Passagetyp & Utformning | Art & Specifika Krav |
---|---|
Underfarter (Tunnlar och portar under väg/järnväg) | |
Grodtunnel (amfibietunnel) Rektangulär ca 1,0 m bred & 0,6–0,75 m hög (rund motsv. ≈0,5 m Ø). Längd helst under 20-30 m. Styrande stängsel är ett absolut krav. |
![]()
Groddjur (grodor, paddor): Kräver en
kort och fuktig miljö. Materialet (ofta betong) ska
bevara fukt utan att dra fukt ur djurens hud. Tunneln
bör vara fuktig men inte vattenfylld, då det kan
avskräcka. Styrande stängsel är avgörande för att de ska
hitta in.
|
![]()
Kopparödla (och andra kräldjur):
Föredrar en torrare och varmare passage än groddjur. Den
bör vara väldränerad, och solbelysta ingångar kan göra
den mer attraktiv. En hylla i en grodtunnel kan erbjuda
en torr väg.
|
|
![]()
Igelkott:
Kan använda grodtunnlar om de är torra. Kräver låg
tröskel för att enkelt ta sig in. En botten av grov sand
eller jord imiterar naturlig mark, ger bättre fäste och
känns tryggare än kal betong.
|
|
Smådjurs- och småviltstunnel (faunakulvert) ca 0,6–1,5 m i diameter eller rektangulär. En torr botten eller upphöjd hylla är det viktigaste kravet. |
![]()
Hare: Kräver inga särskilda
anpassningar utöver storleken, men placeringen är helt
avgörande. Tunneln måste ligga längs deras naturliga
rörelsekorridorer, t.ex. mellan födo- och viloplatser,
för att användas.
|
![]()
Räv: Opportunistisk och flexibel, men
det absolut viktigaste kravet är ett torrlagt underlag
utan stående vatten. Föredrar rakare tunnlar där den kan
se en utväg.
|
|
![]()
Grävling: I likhet med räven är ett
torrt underlag avgörande. Föredrar lite rymligare
tunnlar (gärna >0,5 m) för bekvämlighetens skull.
|
|
![]()
Mård: Använder gärna små, torra
undergångar. Studier visar att de föredrar lite bredare
tunnlar (>1,5 m), vilket ökar komforten och
användningsfrekvensen.
|
|
Viltport / medelstor underfart Typiskt 2–4 m fri höjd och 5–10 m bred. Kräver omfattande viltstängsel för att vara effektiv. |
![]()
Rådjur: Mycket känsligt för mänsklig
närvaro och lukt. Passagen måste vara avskild och helt
fri från frekvent mänsklig aktivitet (t.ex. gångväg).
Kräver minst 2 m höjd för att känna sig trygg.
|
![]()
Dovhjort: Känsligt för mänsklig närvaro
och lukt, likt rådjur. Passagen måste vara avskild och
helt fri från frekvent mänsklig aktivitet (t.ex.
gångväg). Kräver minst 2 m höjd för att känna sig trygg.
|
|
![]()
Vildsvin: Kräver robusta, nedgrävda
stängsel för att ledas in. Föredrar mörkare passager och
kan undvika starkt upplysta tunnlar.
|
|
![]()
Lodjur: Mycket skyggt. Kräver en ostörd
passage med tät vegetation vid in- och utgångar för att
kunna smyga skyddat. Ett naturligt underlag och en
eventuell böj i tunneln ökar tryggheten.
|
|
![]()
Varg: Kan använda underfarter om de är
tillräckligt rymliga (minst 1,5-2 m höga) för att en
flock ska känna sig bekväm. Undviker stark mänsklig lukt
och föredrar öppningar som mynnar i skog.
|
|
Stor faunatunnel (viltunderfart) Minst 4,5 m hög och >10 m bred. Kort längd (max:50 m) är avgörande, särskilt för älg. |
![]()
Älg: Kräver mycket stor höjd och bredd
för att inte känna sig instängd. Älgar ogillar "tak över
huvudet" och föredrar korta passager där de ser ljuset i
andra änden.
|
![]()
Kronhjort: Kräver mycket stor höjd och
bredd för att inte känna sig instängd. Föredrar korta
passager där de ser ljuset i andra änden.
|
|
![]()
Brunbjörn: Extremt störningskänslig och
skeptisk till tunnlar. Kräver en mycket stor, bred och
öppen passage som mer liknar en dalgång än en tunnel.
Måste vara helt fri från mänsklig påverkan.
|
|
![]()
Ren: Notoriskt ovillig att gå i tunnlar
på grund av flockbeteende och panikrisk. Endast extremt
korta och breda viaduktliknande passager kan fungera i
undantagsfall, men överfarter är den enda rekommenderade
lösningen.
|
|
Överfarter (Passager över väg/järnväg) | |
Trädtoppsbro (repbro) Rep eller vajer, ibland med en smal planka, som spänns högt (6-8 m) mellan träd över vägen. |
![]()
Ekorre: En idealisk och
kostnadseffektiv lösning. Ekorrar föredrar att röra sig
i trädskiktet för att undvika rovdjur på marken och
använder bevisligen repbroar för att säkert korsa vägar.
|
![]()
Mård: Som trädklättrande rovdjur kan
mården också använda repbroar, särskilt om den jagar
ekorrar. Det är dock mer sällsynt observerat än för
ekorrar.
|
|
Faunabro / Ekodukt (20–50 m bred) En bred, grön bro täckt med jord och naturlik vegetation. Ju bredare, desto bättre för störningskänsliga arter. |
![]()
Rådjur: Är bland de flitigaste
användarna. De kan använda även smalare broar (>10-15 m)
om det finns skyddande buskage längs kanterna.
|
![]()
Dovhjort: Använder ofta faunabroar.
Föredrar bredare broar med god vegetation som erbjuder
skydd och en känsla av trygghet.
|
|
![]()
Lodjur: En bred, bevuxen faunabro är
idealisk. Den erbjuder skydd och känns som en naturlig
del av jaktmarkerna. En förutsättning är att bron är fri
från mänsklig aktivitet.
|
|
![]()
Varg: Föredrar breda, ostörda
faunabroar som smälter in i landskapet. Använder bron om
den upplevs som en naturlig del av deras revir och är
fri från störningar.
|
|
![]()
Fladdermöss: En bred, bevuxen bro
fungerar som en fortsatt ledlinje och skyddar mot ljus
och buller från trafiken under. Det hjälper dem att
korsa vägen utan att tveka eller flyga lågt.
|
|
![]()
Groddjur (och kräldjur): Kan använda
breda ekodukter om det finns lämpliga mikromiljöer på
bron, såsom fuktiga partier och vegetation för skydd.
|
|
Landskapsbro / Renbro (>50 m bred) Extremt breda, fullt bevuxna broar som fungerar som en del av landskapet och eliminerar barriärkänslan. |
![]()
Ren: Den enda fungerande lösningen för
hela renhjordar. Den extrema bredden ger god sikt och
utrymme, vilket är avgörande för att flocken ska våga
passera utan panik. Måste ligga på traditionella
flyttleder.
|
![]()
Älg: Den ideala lösningen. Användningen
ökar kraftigt med brobredd, och en landskapsbro blir en
naturlig del av älgens vandringsrutt. Vegetation för
både bete och skydd är viktigt.
|
|
![]()
Brunbjörn: Den enda realistiska
passage-lösningen för den extremt skygga björnen. Den
breda, skogklädda ytan upplevs inte som en konstruktion
utan som en fortsättning av deras habitat.
|
|
Faunapassager i vattenmiljö | |
Strandpassage/utterhylla under bro En torr gångyta (hylla), minst 0,5 m bred, monterad längs en brokant. Placeras ovanför normal högvattennivå. |
![]()
Utter: En torr passage är ett absolut
krav för att hindra att den tvingas upp på den farliga
vägbanan. Uttern väljer konsekvent en torr hylla för att
passera under broar.
|
Vattenväg (öppen trumma/omlöp) Passager som säkerställer fri rörlighet i vattnet, antingen genom korrekt dimensionerade trummor eller genom naturliknande omlöp förbi hinder. |
![]()
Bäver: Kräver en öppen och simbar
vattenväg. För små eller branta trummor utgör
vandringshinder och kan trigga bävern att bygga en damm
som blockerar passagen.
|
![]()
Fisk (många arter): Fria vandringsvägar
är avgörande för en stor mångfald av arter. Utöver
lax och öring gynnas
även ål, harr, sik, vimma, asp och
nejonögon. De är alla beroende av att
kunna vandra mellan födo-, uppväxt- och lekområden.
Naturliknande fiskvägar och korrekt utformade trummor är
nödvändiga.
|
|
![]()
Flodkräfta: Även om det inte är en
fisk, är den beroende av fria passager för att sprida
sig och hitta nya habitat. Hinder som felaktigt
utformade trummor kan isolera populationer och göra dem
sårbara.
|
|
![]()
Ryggradslösa djur (t.ex. flodpärlmussla):
Gynnas när vattendrag återkopplas, eftersom deras
spridning ofta är beroende av värddjur (som fisk) som nu
kan röra sig fritt i systemet.
|
|
![]()
Kungsfiskare med fler: Gynnas indirekt.
När fiskpassager öppnar upp vattendrag ökar
fiskbestånden uppströms, vilket skapar nya och rikare
jaktmarker för denna fiskätande fågel.
|
Underfarter (Tunnlar och portar under väg/järnväg)
Grodtunnel (amfibietunnel)
Rektangulär ca 1,0 m bred & 0,6–0,75 m hög (rund motsv. ≈0,5 m Ø). Längd helst under 20-30 m. Styrande stängsel är ett absolut krav.



Smådjurs- och småviltstunnel (faunakulvert)
ca 0,6–1,5 m i diameter eller rektangulär. En torr botten eller upphöjd hylla är det viktigaste kravet.




Viltport / medelstor underfart
Typiskt 2–4 m fri höjd och 5–10 m bred. Kräver omfattande viltstängsel för att vara effektiv.





Stor faunatunnel (viltunderfart)
Minst 4,5 m hög och >10 m bred. Kort längd (max:50 m) är avgörande, särskilt för älg.




Överfarter (Passager över väg/järnväg)
Trädtoppsbro (repbro)
Rep eller vajer, ibland med en smal planka, som spänns högt (6-8 m) mellan träd över vägen.


Faunabro / Ekodukt (20–50 m bred)
En bred, grön bro täckt med jord och naturlik vegetation. Ju bredare, desto bättre för störningskänsliga arter.






Landskapsbro / Renbro (>50 m bred)
Extremt breda, fullt bevuxna broar som fungerar som en del av landskapet och eliminerar barriärkänslan.



Faunapassager i vattenmiljö
Strandpassage/utterhylla under bro
En torr gångyta (hylla), minst 0,5 m bred, monterad längs en brokant. Placeras ovanför normal högvattennivå.

Vattenväg (öppen trumma/omlöp)
Passager som säkerställer fri rörlighet i vattnet, antingen genom korrekt dimensionerade trummor eller genom naturliknande omlöp förbi hinder.





-
1950-tal: Första faunapassager
Konceptet med viltpassager introduceras i Europa (Frankrike).
-
1980-tal: Storsatsning i Nederländerna
Över 600 faunapassager byggs för att skydda bl.a. grävling och rådjur.
-
1996: Banff, Kanada
Första ekodukterna och tunnlarna byggs i Banff National Park – banbrytande projekt.
-
2000-tal: Svenska utterpassager
Trafikverket börjar anlägga torrtrummor och strandpassager för utter vid nybyggen.
-
2020-tal: Nya projekt i Sverige
Stora kombinerade faunabroar och torrtrummor byggs på t.ex. väg 19/23 (Skåne).
Har torrtrummor och faunapassager effekt på viltolyckorna?
Ja – väl utformade faunapassager i kombination med viltstängsel kan markant minska antalet olyckor med djur. Samstämmiga resultat från olika studier och projekt visar på stora förbättringar i trafiksäkerhet där dessa åtgärder införts:
- Kanada (Banff): Omfattande data över flera decennier visar ~80 % färre viltkollisioner totalt sett efter att ekodukter, trummor och stängsel sattes in. För hjortdjur som älg och wapiti är minskningen ~96 % – en dramatisk skillnad som tydligt tillskrivs passagerna och stängslen som hindrar djuren från att korsa vägen på farliga ställen.[6]
- Sverige (Stockholm): Vid tre tidigare “hotspots” för groddjurs-påkörningar minskade antalet överkörda grodor med 85–100 % efter installation av grodtunnlar (små torrtrummor) med ledstängsel. I praktiken eliminerades groddödligheten nästan helt på två av tre platser. Detta demonstrerar hur effektiva även småskaliga passager kan vara när de är anpassade för rätt djur och placeras på rätt ställen.[15]
- Sverige (utterpassager): För däggdjur som utter och andra medelstora djur är effekten svårare att kvantifiera i exakta procent. Dock finns indikationer på att utterdödligheten i trafiken kan minska lokalt där man byggt torrtrummor och strandpassager vid kända utterlokaler. Man har observerat spår och revirmarkeringar från utter under broarna och i trummorna istället för uppe på vägbanan, vilket tyder på att djuren faktiskt tar den säkra vägen.[11], [13]
- Övriga arter: För hjortdjur och vildsvin i Sverige används oftast långa stängsel i kombination med faunabroar. Där sådana anläggningar finns har olyckorna med dessa stora djur många gånger sjunkit betydligt. Internationellt finns rapporter om ~85–95 % färre olyckor med hjortvilt på vägar med fungerande viltstängsel och regelbundna passager.
Det är viktigt att påpeka att passagerna behöver vara rätt utformade och underhållas för att upprätthålla effekten. Om t.ex. ett stängsel går sönder kan djur hitta in på vägbanan igen, och om en trumma sätts igen av skräp eller vatten blir den oanvändbar. Men när alla komponenter samverkar visar både forskning och praktisk erfarenhet att torrtrummor och andra faunapassager är effektiva verktyg för att minska viltolyckor och knyta ihop djurens livsmiljöer.
Exempel på projekt med torrtrummor och faunapassager
Nedan presenteras några konkreta projekt – svenska och internationella – där torrtrummor eller liknande faunapassager använts, med syfte och resultat:
Plats | År | Syfte/Åtgärd | Resultat |
---|---|---|---|
Skårby, Ekerö kommun (Sverige) | 2005–2008 | Installation av amfibietunnlar (små torrtrummor) och ledande stängsel för grodor över väg. [15] | ~85–100 % färre överkörda groddjur (massdöd nästan eliminerad). [15] |
Stockholm/Uppsala län (Sverige) | ca 2000–2010 | Flera utterpassager under vägar (bl.a. ~10 torrtrummor) byggda enligt åtgärdsprogram för utter. [13] | Utter använder passagerna. Torrtrummor fungerar relativt väl, men strandpassager föredras. [13] |
Trans Kanada Highway, Banff (Kanada) | 1996–2010 | Bygge av 44 viltpassager (6 ekodukter + 38 tunnlar) samt 82 km viltstängsel. [6] | >80 % färre viltolyckor totalt. 96 % färre kollisioner med hjortdjur. [6] |
E65 Svedala, Skåne (Sverige) | 2014 | Anläggning av ekodukt (faunabro) över motorvägen på en tidigare olycksdrabbad sträcka. [14] | Betydligt färre vilt på vägen efteråt, ökad trafiksäkerhet rapporteras. [14] |
Slutsats
Torrtrummor utgör ett relativt enkelt men effektivt sätt att minska viltolyckor och samtidigt bevara djurlivets rörelsemöjligheter i landskapet. Tillsammans med andra åtgärder – som strandpassager, faunabroar och viltstängsel – skapar de ekodukter i miniatyr under våra vägar. Erfarenheterna från både Sverige och andra länder visar att när djuren erbjuds säkra passager, så använder de dem: uttrar smiter under vägen genom torra trummor istället för att springa över asfalten, grodor hoppar genom tunnlar istället för att bli mosade av bildäck, och älgar styrs till broar över motorvägen istället för att försöka korsa bland bilarna. Resultatet blir färre dödade djur och färre trafikolyckor – en vinn-vinn för både natur och människor. Med viltolyckorna på historiskt höga nivåer i Sverige ökar behovet av sådana lösningar. Torrtrummor är ingen universallösning som passar överallt, men som en del av en genomtänkt helhetslösning har de en viktig roll att spela för att göra våra vägar säkrare och grönare.[10], [14]
Forskare & Nyckelresultat
Vägpassager för djur är ett aktivt forskningsområde i Sverige. Här sammanfattas bidragen från ledande forskare och forskargrupper, med fokus på hur dessa anordningar kan minska viltolyckor i trafiken.
Andreas Seiler (SLU – vilt och trafik)
Bakgrund: Andreas Seiler är doktor i ekologi vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och har över två decenniers erfarenhet av forskning om vilt och trafik. Han är en av pionjärerna inom området i Sverige och har bidragit till nationella riktlinjer för faunapassager. Hans arbete har ökat förståelsen för var, när och hur viltolyckor sker samt hur de kan förebyggas.[1]
Fokus och metoder: Seiler har kombinerat storskalig dataanalys av viltolyckor med fältstudier och teknikutveckling. Bland annat utvecklade han och kollegor ”viltolyckskartor” som visar var längs vägnätet flest olyckor inträffar. Dessa används av Trafikverket för planering av viltstängsel och faunapassager. Han testar även skrämselförsök med ljud och ljus för att hålla djur borta från vägar och järnvägar.[2]
Resultat och slutsatser: Seilers forskning har konkret påverkat praktiken, bland annat genom nationella riktlinjer för hur faunapassager bör planeras. Hans analyser har visat att viltolyckor är koncentrerade till vissa "hotspots", vilket innebär att mycket kan vinnas genom att rikta åtgärder till rätt platser och tider. Han understryker vikten av kombinerade lösningar, där viltstängsel och faunapassager kompletteras med nya tekniska innovationer.[1], [2]
Andreas Seiler – nyckelinsikter
- • Viltolyckskartor: Utvecklat kartor för att identifiera hotspots – används av Trafikverket.
- • Riktlinjer för faunapassager: Tagit fram designguider som ligger till grund för dagens passager.
- • Ny teknik: Utforskar dynamiska varningar och skrämselljud för att hålla vilt borta.
- • Kombinerade lösningar: Betonat att stängsel + passager minskar olyckor, men måste placeras rätt.
TRIEKOL-programmet (Marcus Elfström & Mattias Olsson m.fl.)
Bakgrund: TRIEKOL är Trafikverkets nationella forskningsprogram. Forskare som Marcus Elfström och Mattias Olsson har studerat hur effektiva olika faunapassager är för större däggdjur.[3]
Fokus och metoder: De undersökte 42 faunapassager i Sverige med viltkameror för att se hur ofta djur som älg och rådjur använder dem, och beräknade ett ”effektivitetsindex” för lyckade korsningar.[3]
Resultat:
- Passagelängd är kritisk: Ju längre passage, desto färre djur vågade gå igenom. Korta underfarter (<20 m) hade ~70 % effektivitet, medan långa (>50 m) hade ~30 %.[3], [4]
- Bredd och höjd: Älgar föredrog breda passager (>20 m). Minst 12–15 m rekommenderas generellt.[3], [4]
- Miljö och störning: Naturligt underlag och fri sikt ökade användningen. Mänsklig aktivitet minskade den avsevärt.[3], [5], [6]
Slutsatser: Forskningen visar att en kombination av flera mindre, väl utformade passager kan vara mer kostnadseffektivt än en enda stor. Kunskapen implementeras nu i Trafikverkets planering.[3]
Passagelängd < 20 m
≈ 70 %
Effektivitet
Passagelängd > 50 m
≈ 30 %
Effektivitet
Optimal Bredd
> 12–15 m
För större djur
Mänsklig störning
− 50 %
Minskad användning
Rune Sørås (SLU – medelstora däggdjur)
Bakgrund: Rune Sørås forskar specifikt på hur små och medelstora däggdjur (räv, grävling, utter) använder befintliga vägtrummor som passager.[7]
Fokus och metoder: Med över 40 viltkameror studerar han vilka trummor som används och under vilka omständigheter, för att se om befintliga dräneringstrummor kan fungera som säkra passager.[7], [8]
Förväntade slutsatser: Forskningen (startad 2024) förväntas ge rekommendationer om hur vägtrummor kan designas för att maximera nyttan för småvilt, utan att kräva stora investeringar.[7]
-
2024: Projektstart
Sørås startar postdoc om vägtrummor för små & medelstora djur vid SLU.
-
2024–25: Datainsamling
40+ kameror övervakar djur vid vägtrummor. Rävar och grävlingar fångas på bild.
-
~2026: Förväntad rapport
Resultat och rekommendationer kring bästa utformning för smådjur presenteras.
Internationell forskning
Svenska resultat står sig väl i ett internationellt perspektiv. Liknande studier runt om i världen visar samstämmigt att välplanerade faunapassager kombinerade med viltstängsel drastiskt minskar viltolyckor.
- Banff-projektet (Kanada): Anses vara ett globalt "proof of concept". Med 44 passager har viltolyckorna minskat med över 80 % totalt och 96 % för hjortdjur.[6]
- Marcel Huijser (USA/Nederländerna): Hans forskning visar att viltstängsel med passager i genomsnitt minskar kollisioner med 86 % och ofta är ekonomiskt lönsamma.[3]
- Australien & Europa: Forskare har visat att principerna är universella, med upp till 90 % färre känguruolyckor längs vissa motorvägar. Europeiska nätverk som IENE betonar vikten av kontinuerlig uppföljning.[9]
Sammanfattningsvis bekräftar internationell forskning att de åtgärder svenska forskare föreslår får önskad effekt. Kombinationen av viltstängsel och anpassade passager kan reducera viltolyckorna dramatiskt – ofta med 50–90 %.[6], [5]
Banff vs. Sverige – lärdomar
- • ≈80% färre olyckor i Banff med stängsel+passager – svenska piloter visar liknande potential.
- • Artpreferenser liknar: Älg/hjort kräver öppna passager; rovdjur är mer flexibla.
- • Lång uppföljning: Banffs 30-åriga monitorering gav unika data – svenska forskare betonar också vikten av långtidsstudier.
- • Global enighet: Forskare världen över är överens om att faunapassager fungerar – utmaningen är att få resurser att bygga dem där de behövs.
Källor och Referenser
- M Sverige: "Viltforskare tilldelas Årets Hjulklapp 2023". Länk.
- SLU: "Forskning kring viltsäkra vägar kan göra resan säkrare". Länk.
- EnviroPlanning: "Effektiva faunapassager – ny kunskap från TRIEKOL III". Länk.
- TRIEKOL: "Faunapassager – passageutformningens betydelse för stora däggdjurs nyttjande" (Helldin, J-O., et al. 2023). Länk.
- Svevia: "Färre viltolyckor med fler faunapassager". Länk.
- Parks Canada: "Wildlife crossings project in Banff National Park". Länk.
- SLU: "Rune Sørås forskar om vilda djur och vägar". Länk.
- Sveriges Radio: "Rune undersöker djurens tunnelsystem under vägarna". Vetenskapsradion. Länk.
- Lunds universitet: "Hur utvärderar vi faunapassager?". Länk.
- Natursidan.se: "Rekordmånga viltolyckor 2023". Länk.
- DiVA Portal (Trafikverket): "Faunapassager - En kunskapssammanställning om landlevande däggdjur". Publikation 2019:143. Länk.
- Trafikverket: "Säkrare för både trafikanter och vilt på väg 19 och 23". Projektinformation. Länk.
- Länsstyrelsen Stockholm: "Utvärdering av utterpassager". Rapport 2008:24. Länk.
- Byggaktuellt: "NCC bygger faunapassager och sätter viltstängsel i nordöstra Skåne". Publicerad 2024. Länk.
- PeerJ (Vetenskaplig tidskrift): "Effectiveness of small road tunnels and fences in reducing amphibian roadkill and barrier effects at retrofitted roads in Sweden". Länk.